Opvoeding

In gezinnen loopt niet altijd alles op rolletjes. Misschien is er in uw gezin veel ruzie, is de relatie met uw kinderen verstoord of is er iets ingrijpends gebeurd. Wellicht is er een kind met een stoornis en loopt het daarom in uw gezin wat moeizaam. Opvoedingsproblemen zijn er in allerlei soorten en maten.

De Vluchtheuvel ondersteunt ouders op verschillende manieren in de opvoeding:

Ouder- of gezinsbegeleiding
(Therapeutische) gesprekken bij verschillende hulpvragen. Denk aan ruzie in het gezin, psychische klachten van een kind, onmacht in de opvoeding, een verstoorde relatie tussen ouders en kinderen, huiselijk geweld of het verwerken van een ingrijpende gebeurtenis. Soms is het goed dat ook het kind of de kinderen bij de gesprekken betrokken worden. We spreken dan over gezinsbegeleiding.

Gastopvang
Soms is het goed dat een kind of jongere een poosje afstand neemt van de thuissituatie. Bijvoorbeeld omdat het thuis niet lekker loopt en het kind een time-out nodig heeft, omdat ouders overbelast zijn of omdat tijdelijke overbrugging naar andere jeugdhulp nodig is. De Vluchtheuvel heeft een bestand met gastgezinnen die een kind of jongere tijdelijk een veilige plek kunnen bieden. Lees meer.

(Eenmalig) advies
Het is mogelijk voor ouders, leerkrachten, ambtsdragers, familieleden of andere betrokkenen om De Vluchtheuvel te vragen om advies. Een hulpverlener denkt mee over de zorgen die er zijn met betrekking tot een kind, jongere of gezin.

De Vluchtheuvel heeft een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld. Deze aandachtsfunctionaris kan worden geraadpleegd bij situaties van (vermoeden van) huiselijk geweld of kindermishandeling. Veel ouders, docenten en ambtsdragers hebben vragen over de mogelijkheden voor (christelijke) jeugdhulp. De Vluchtheuvel kan hierover adviseren en helpen met het verkrijgen van een indicatie.

Hulp bij opvoeding bij De Vluchtheuvel
Het is belangrijk om opvoedingsproblemen serieus te nemen en er iets mee te doen. De Vluchtheuvel helpt hierbij; vanuit een christelijke identiteit. Neem contact op via het aanmeldformulier of bel naar: 0113- 21 30 98.

De Vluchtheuvel biedt ook opvoedcursussen. Klik hier voor meer informatie.

Meer lezen over opvoedingsproblemen

Artikel: ‘Ouderschap is teamwork’ - Erik-Jan Verbruggen (uit: Terdege)
Artikel: ‘Van kapitein naar coach’ - Erik-Jan Verbruggen (uit: Terdege)
Artikel: ‘Seksuele opvoeding van tieners’ - Erik-Jan Verbruggen

Stationsplein 21
4461 HP Goes
06 - 46 50 54 07 (alleen Whatsapp!)
info@stichtingdevluchtheuvel.nl

Vluchtheuvel social