Gezin en opvoeding

'Opvoeden met hart en hoofd' (4-12 jaar)
Kinderen tot volwassenheid brengen is een levenstaak. U kunt zo uw vragen over opvoeden hebben en u heeft het gevoel dat u daar af en toe wel een steuntje in de rug bij kunt gebruiken. Zeker in onze post-christelijke cultuur, waar de invloeden van de maatschappij aan alle kanten de gezinnen binnenstromen. De cursus ‘Opvoeden met hart en hoofd’ is bedoeld voor echtparen en alleenstaande ouders met kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar oud. Die leeftijdsperiode is zeer belangrijk voor het vestigen van een goede gezags- en vertrouwensrelatie met uw kind. Tijdens vier bijeenkomsten staan we stil bij thema’s als: verbondenheid tussen ouders en kinderen, gewetensvorming, praten met kinderen, vestigen van gezag en samenwerking tussen ouders.

Bekijk hier de flyer 'Opvoeden met hart en hoofd'.

'Tijd voor puberteit' (12-18 jaar)
Deze cursus is bedoeld voor ouders van kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar. In vijf cursusavonden wordt kennis aangereikt, worden vaardigheden geoefend en worden ervaringen uitgewisseld met andere ouders. In de vijfde avond worden ook de jongeren uitgenodigd. De volgende thema’s komen aan de orde:

Avond 1 – Werk in uitvoering. Tijdens deze avond gaat het over de lichamelijke, sociale en emotionele

veranderingen die tieners doormaken in de puberteit.
Avond 2 – Van kapitein naar coach. Tijdens deze avond staat de rol van de ouders centraal. De inbreng
       van jongeren wordt groter naarmate ze ouder worden. Dit vraagt van ouders andere (communicatieve)
       vaardigheden.
Avond 3 – Veranderende tijden. Deze avond heeft vooral een bezinnend karakter, waarbij
       geloofsopvoeding een belangrijke plaats heeft.
Avond 4 – Ouderschap is teamwork: samenwerken of tegenwerken. In deze avond staat de
       samenwerking tussen ouders in de opvoeding centraal. Ook is er aandacht voor alleenstaande ouders.
Avond 5 – Met ouders kun je praten. Tijdens deze avond worden ook de jongeren uitgenodigd. De
       communicatie tussen ouder en kind staat tijdens deze avond centraal.

Bekijk hier de flyer 'Tijd voor puberteit'.

'Modules opvoeden'
Wilt u aan de slag met een bepaald onderwerp of thema? De Vluchtheuvel biedt samen met andere organisaties verschillende modules aan. U kunt kiezen voor één onderwerp, maar u kunt ook meerdere modules volgen zodat er een complete cursus ontstaat. De modules zijn:

• communiceren met kinderen
  • geloofsopvoeding
  • grenzen stellen
  • veilig gehecht (over hechting met je kind)
  • mijn kind heeft een beperking
  • omgaan met media
  • ouderschap is teamwork
  • talen van liefde
  • zelfbeeld.

Neem contact met ons op voor meer informatie.