Weerbaarheidstraining

... voor meiden

Heb jij moeite met het aangeven van je grenzen? Kun je moeilijk keuzes maken? Voel je je onzeker? Laat je je vaak leiden door de groep? Heb je te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag? Maak je wel eens situaties mee waarin er eigenlijk over jouw grens wordt gegaan? En weet je niet goed hoe je dan het beste kunt handelen? Kun je één of meerdere vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan is de weerbaarheidstraining iets voor jou!

Seksualiteit en weerbaarheid
Seksualiteit is een gave, een geschenk van God. Seksualiteit is het uiten van liefde, het gaat om samen genieten en het krijgen van kinderen. De eerste keer dat we in de Bijbel iets over seksualiteit horen is al in het paradijs. Hij maakte de mens als man en vrouw. Het is Gods plan dat een man naar een vrouw verlangt en omgekeerd. Man en vrouw verlaten hun ouders en worden door het hebben van geslachtsgemeenschap samen één lichaam in liefde en trouw. Om samen een sterke eenheid te worden en een perfecte plaats om kinderen geboren te laten worden. Seksualiteit: een gave om onze Schepper te eren!

Als het goed is, leer je van jongsaf aan hoe je met seksualiteit moet omgaan en waar grenzen van seksualiteit liggen. In de puberteit moet je leren hier in de praktijk mee om te gaan. Omdat je bijzonder en uniek bent, is het heel belangrijk om goed voor jezelf en je eigen lichaam te zorgen. Je moet voor jezelf kunnen opkomen en jezelf verdedigen. We noemen dit weerbaarheid. Soms gebeurt het dat iemand dichterbij komt dan je zelf wilt. Met woorden, maar het kan ook fysiek zijn, op seksueel gebied. Je bent kwetsbaar in je seksualiteit. Daarom is het belangrijk dat je leert om gezonde keuzes te maken. Om weerbaar te zijn in seksualiteit! Om meiden die dit moeilijk vinden te helpen, geven wij de psycho-fysieke weerbaarheidstraining.

Doel van de training
De weerbaarheidstraining voor meiden levert een bijdrage aan de ontwikkeling tot gezonde zelfstandige vrouw die voor zichzelf op kan komen. Daarnaast kan het seksueel geweld of vormen daarvan voorkomen. Door het volgen van de weerbaarheidstraining leer je je eigen wensen en grenzen herkennen, respecteren en kenbaar maken. Ontdek wie je bent, vergroot je zelfvertrouwen en kijk positiever naar jezelf. Als je grenzen overschreden worden, kun je opkomen voor jezelf met woorden of door jezelf fysiek te verdedigen. Je laat je kracht zien in lastige situaties. Je wordt mentaal en fysiek weerbaar en vergroot daarmee het vertrouwen dat je moeilijke situaties kunt voorkomen of goed kunt handelen. Je kracht en kwaliteit worden naar voren gehaald en je krijgt inzicht in het effect van je reactie.

Is de training alleen van toepasssing bij situaties van seksueel grensoverschrijdend gedrag?
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je het met name op seksueel gebied moeilijk vindt om je grenzen aan te geven. Ook op andere gebieden kun je het moeilijk vinden om te weten wat je wilt en kun je het lastig vinden om dat aan te geven. In dat geval is de training ook iets voor jou!

Waarom een psycho-fysieke aanpak?
We noemen de training een psycho-fysieke training. De psychologische aanpak wordt ondersteund door en gecombineerd met door fysieke activiteit. Dat betekent dat de momenten van fysieke oefeningen, zoals verdedigings- en bevrijdingstechnieken, maar ook rollenspellen, worden afgewisseld met momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. je bespreekt dus niet alleen situaties waar je thuis mee aan de slag gaat, maar je gaat er al direct tijdens de bijeenkomst mee aan het werk.

Wat leer je?
Je leert je eigen wensen en grenzen kennen en deze op een passende manier aan te geven.
Je krijgt meer inzicht in je functioneren en in het effect van je reactie.
Je vormt een eigen mening over seksualiteit en grenzen binnen relaties.
Je zelfvertrouwen wordt vergroot.
Je leert je sterk op te stellen in lichaamstaal, houding en uitstraling.
Je leert bevrijdings- en zelfverdedigingstechnieken.

Wanneer en waar is de training?
De training wordt vaak via scholen gegeven. Voor meer informatie kun je tijdens kantooruren bellen naar (0113) 21 30 98.

Bekijk de flyer 'Weerbaarheidstraining voor meiden'