Gastopvang voor kinderen, jongeren en (jong)-volwassenen

Gastopvang voor kinderen en jongeren
Soms is het nodig dat een kind een poosje afstand neemt van de thuissituatie. Bijvoorbeeld omdat het thuis niet lekker loopt en het kind een time-out nodig heeft, omdat ouders overbelast zijn of omdat tijdelijke overbrugging naar andere jeugdhulp nodig is. Dan zou gastopvang een optie kunnen zijn. We beschikken over een bestand van gastgezinnen die hun huis openstellen om een kind tijdelijk een veilige plek te bieden.

In het kort:
  • De betrokken jeugd- of gezinshulpverlener ondersteunt de aanvraag tot gastopvang.
  • Weekend- en vakantieopvang. (Dit kan na elke evaluatie verlengd worden.)
  • Een voltijdplaatsing heeft een tijdsduur van max. 6 weken met mogelijkheid tot verlenging naar 12 weken.
  • De problematiek van uw kind moet passen binnen een gewoon gezin.
  • De Vluchtheuvel werkt bij de uitvoering van voltijdgastopvang nauw samen met andere organisaties, waaronder Pleegzorg van Timon.
Wilt u meer informatie over gastopvang voor kinderen en jongeren, dan kunt u de folder Gastopvang -18 downloaden.

Gastopvang voor (jong)volwassenen
Soms is het nodig even afstand te nemen van de thuissituatie. Bijvoorbeeld omdat je minder lekker in je vel zit, omdat het in je relatie of in het gezin niet lekker loopt, omdat problemen je boven het hoofd groeien, of omdat je overbrugging zoekt tot andere hulpverlening kan starten. We beschikken over een aantal gastgezinnen die hun huis openstellen om (jong)volwassenen een veilige plek te bieden.

In het kort:

• Een hulpverlener die bij je situatie betrokken is ondersteunt de aanvraag tot gastopvang.
  • Een voltijdplaatsing heeft een tijdsduur van maximaal zes weken met een mogelijkheid tot verlenging naar twaalf weken.
  • Deeltijdopvang is ook een mogelijkheid.
  • De gastopvangaanvraag moet passen binnen een gewoon gezin.
Wilt u meer informatie over gastopvang voor volwassenen, dan kunt u de folder Gastopvang volwassenen downloaden.

Kristalhuizen voor jongeren van 18 – 23 jaar
Met ingang van 1 mei 2021 is het opvangaanbod van Stichting Kristal overgedragen aan De Vluchtheuvel. Een kristalhuis is bedoeld voor jongeren die niet thuis kunnen wonen, maar  (nog) niet zelfstandig kunnen wonen. De jongere kan voor een luisterend oor en steunend contact terecht bij de ouder(s) van het huis. Het Kristalhuis biedt woongelegenheid met enkele eigen voorzieningen (slaapkamer, badkamer, kookmogelijkheden). Je kunt terugvallen op begeleiding van professionals en op de ouders van het Kristalhuis.

In een Kristalhuis kunnen jongeren (18 – 23 jaar) verblijven gedurende een periode van tenminste 6 maanden tot twee jaar. Je hebt een zekere mate van zelfstandigheid maar kunt altijd terugvallen op het steungezin waar je woont.

In het kort:
  • Je bent een jongere die niet langer thuis kan wonen en nog begeleiding nodig hebt bij zelfstandig wonen.
  • Je volgt overdag een opleiding of bent aan het werk.
  • Een hulpverlener die bij je situatie betrokken is ondersteunt de aanvraag voor verblijf in een Kristalhuis.
  • In het Kristalhuis werk je samen met je hulpverlener aan je persoonlijk proces naar zelfstandigheid.
  • De plaatsing heeft een tijdsduur van 6 tot 24 maanden.
  • Van jou of je ouders wordt een eigen bijdrage gevraagd voor het verblijf in een Kristalhuis.
Wilt u meer informatie over Kristalgastopvang , dan kunt u de folder Kristalhuis downloaden.

Database reformatorische pleeggezinnen
De Vluchtheuvel beheert een database van reformatorische pleeggezinnen. Dit gebeurt in opdracht van het deputaatschap Diaconale & Maatschappelijke Zorg (DMZ) van de Gereformeerde Gemeenten. Doel van de database is om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren uit reformatorische kring zoveel mogelijk kunnen worden ondergebracht in reformatorische pleeggezinnen. Voor meer informatie, lees verder.

Informatie en aanmelding
Voor meer informatie of aanmelden, kunt u contact opnemen, het formulier verzenden of rechtstreeks contact opnemen met één van de coördinatoren:

Gastgezin worden?
Heeft u een groot hart, ruimte in huis? Wij zijn op zoek naar nieuwe gastopvanggezinnen. Heeft u interesse? Download de folder of neem contact op met één van onze coördinatoren voor meer informatie.

Hersteld Hervormde Kerk

Voor gezinnen behorend tot de Hersteld Hervormde Kerk geldt een andere route:

Aanmelding voor gastopvang
Wilt u uw zoon of dochter aanmelden voor gastopvang? Neem dan contact op met één van de coördinatoren van De Vluchtheuvel die hierboven genoemd worden.

Vragen of gastgezin worden
Heeft u vragen, wilt u meer weten over gastopvang of wilt u gastgezin worden? Dan kunt u contact opnemen met het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk.