Verwerkingsproblemen (EMDR)

EMDR therapie

Wat is EMDR?
Verschillende van onze psychologen bieden EMDR therapie aan. EMDR is een afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals verlieservaringen, angstige situaties, een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.

Waar is EMDR voor bedoeld?
Bepaalde gebeurtenissen kunnen diep ingrijpen in het leven van mensen. Een groot deel ‘verwerkt’ deze ervaringen op eigen kracht. Bij anderen ontwikkelen zich psychische klachten. Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Deze klachten zijn ontstaan als direct gevolg van een concrete, schokkende gebeurtenis, waarbij het denken eraan nog steeds een emotionele reactie oproept.

Hoe weet je of EMDR de juiste therapie is?
In het begin van de EMDR-therapie zal de psycholoog uitgebreid aandacht besteden aan de oorzaak en achtergrond van de klachten. Daarnaast wordt er een taxatie gemaakt van een aantal individuele kenmerken, waaronder de persoonlijke draagkracht en de last die men van de klachten ondervindt. Hieruit zal blijken of een gerichte traumabehandeling op dat moment nodig is, en of daarvoor EMDR kan worden gebruikt.

Stationsplein 21
4461 HP Goes
06 - 46 50 54 07 (alleen Whatsapp!)
info@stichtingdevluchtheuvel.nl

Vluchtheuvel social