Ambtsdragers

In het pastoraat komt er veel op ambtsdragers af. De Vluchtheuvel verzorgt al jaren toerustingsbijeenkomsten om kerkenraden hierbij van dienst te zijn.

Actuele thema's zijn o.a.:
Pastoraat bij huwelijksproblemen
Pastoraat bij echtscheiding
Huiselijk geweld
Pastoraat bij rouw
Herkennen van psychische problematiek
Pastoraat bij ouderen
Pastoraat aan singles

Rondom de persoon van de ambtsdrager:
Gespreksvaardigheden: Hoe luistert u? Hoe stelt u vragen? Wat is een goede manier om advies te geven?
Hoe sluit u een gesprek af?
Vertrouwenspersoon-zijn: Hoe gaat u om met gevoelige informatie? Wat is uw taak als
vertrouwenspersoon, wat zijn de valkuilen en wat zijn uw persoonlijke grenzen?
Coaching: De Vluchtheuvel biedt coaching van kerkenraad of (nieuwe) kerkenraadsleden. Hoe kan
persoonlijke reflectie u als kerkenraad verder helpen?

Rondom het inzetten van de gemeente:
Hoe kunnen we het netwerk rondom een gezin versterken d.m.v. bijvoorbeeld SONO (socialenetwerk-
ondersteuning)?
Hoe zouden we een comité naastenhulp verder kunnen inzetten, bijvoorbeeld bij psychische problematiek
of eenzaamheid onder ouderen?
Hoe zouden we kunnen werken aan veiligheid binnen vertrouwensrelaties en gezagsrelaties binnen de
gemeente?

Verschillende sprekers, professionals uit het werkveld, bespreken per avond een onderwerp. We bieden daarin maatwerk. In overleg bepalen we de onderwerpen waarin uw medekerkenraadsleden toegerust zouden willen worden.

Voor deze toerusting komen we naar u toe. De avonden worden gehouden in een kerkgebouw in uw gemeente of regio. De avonden duren ongeveer 2 uur en er kunnen ca. 20 personen deelnemen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

"De toerustingscursus werd op een prettige en interactieve wijze gegeven door mensen met duidelijk veel praktijkervaring. Deze cursus is voor andere gemeenten/kerkverbanden een hartelijke aanbeveling waard!"

Een aantal kerkenraadsleden van de Ger. Gem. Bodegraven en van de Herst. Herv. Gem. Waarder die de toerustingscursus volgden

Advies aanvragen
Als ambtsdrager kunt u in de pastorale praktijk tegen problemen aanlopen, waarbij u advies van een professionele hulpverlener op prijs stelt. Wij geven u graag een deskundig advies. Vul hieronder uw contactgegevens in en wij nemen contact met u op. Wij vinden uw privacy erg belangrijk en gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Hoe wij dat doen kunt u lezen in onze privacyverklaring.
* = Verplicht veld