Rouwgroep

Er is geen leven zonder verlies. We lijden in ons leven tal van verliezen. Verlies is de keerzijde van het gehecht zijn aan mensen en andere zaken. Rouw wordt daarom wel de achterkant van liefde genoemd. Ieder van ons krijgt te maken met het verlies van dierbaren. Dat is bijzonder ingrijpend.

De manier van omgaan met verliezen wordt mede bepaald door levenservaring, onze omgeving en de plaats van de Bijbel in ons leven. Er spelen verschillende dingen een rol. Onder andere de oorzaak van het overlijden, de leeftijd van en de relatie tot de overledene. Maar ook uw/jouw eigen leeftijd en uw/jouw karaktereigenschappen. Een verlieservaring heeft haar uitwerking op diverse niveaus. Er wordt gesproken van lichamelijke, emotionele en geestelijke aspecten. Het omgaan met rouw roept veel vragen op. Het is belangrijk om hier antwoorden op te vinden en om het verlies op een goede manier te verwerken.

“Ik heb het gevoel dat ik het niet red. Ik weet niet hoe het in de toekomst verder moet. Het alleen zijn, het alles alleen moeten doen en beslissen is het moeilijkste.”

Worstelt u of worstel jij met het verwerken van het verdriet om een dierbare? Wij willen u/jou graag helpen! We hebben daarvoor een rouwgespreksgroep. Dit is een groep waarin u/je:
  • ervaringen, gedachtes en gevoelens kunt delen
  • overzicht krijgt over en inzicht krijgt in je eigen rouwproces
  • manieren leert om met het verlies om te gaan

Het deelnemen aan de rouwgroep kan u/jou helpen om de levensdraad weer op te pakken. Omdat elke leeftijdsgroep z’n eigen tempo, beleving en aandachtsgebieden heeft, zijn er rouwgroepen voor verschillende leeftijden:
  • jongeren tot 23 jaar
  • volwassenen van 23-65 jaar
  • ouderen van 65 jaar en ouder
Aan de rouwgroep nemen 4 tot 8 mensen deel.

In vijf bijeenkomsten worden verschillende thema’s uitgewerkt zoals het delen van verdriet, omgaan met gevoelens, leven met gemis, omgaan met herinneringen en uw/je eigen leven oppakken. De bijeenkomsten duren gemiddeld 1 tot 1,5 uur. De groep wordt begeleid door twee hulpverleners. De rouwgroep is een besloten groep, u/je sluit af met dezelfde groep als waarmee u/je gestart bent. De groepsgesprekken kunnen plaatsvinden op één van onze gesprekslocaties, maar ook op locatie bijvoorbeeld in uw kerkelijke gemeente.

Kosten en aanmelding
Als u mee wilt doen aan een gespreksgroep kunt u zich online aanmelden of telefonisch, (0113) 21 30 98. Vermeld ‘rouwgroep’ bij de omschrijving. Voor uw deelname aan de rouwgroep wordt een eigen bijdrage in rekening gebracht. Als de cursus op locatie aangeboden wordt, is dat in veel gevallen een aanbod vanuit uw kerkenraad. De kosten zullen bij hen in rekening gebracht worden. De kerkenraad stelt vast of u zelf bijdraagt en de hoogte van dat bedrag.

Wilt u als kerkenraad weten wat de kosten van een rouwgespreksgroep in uw gemeente zijn, neem dan contact met ons op.