Relatieproblemen

Het is belangrijk om huwelijksproblemen serieus te nemen en er iets mee te doen. De Vluchtheuvel wil hierbij zoveel als mogelijk hulp bieden; vanuit een christelijke identiteit. Samen aan de slag. Betrokken en vertrouwd!

Uit het dagelijks leven…

“Je hoeft niet lang getrouwd te zijn om hulp bij huwelijksproblemen nodig te hebben. John en Diane ondervonden het zelf. Na een verkeringstijd van twee jaar stapten ze in het huwelijksbootje, dat al vrij snel in woelig water terechtkwam. “We moesten er wel mee aan de slag, want zo kon het niet verder!”

Lees het hele verhaal van John en Diana

Wat zijn relatieproblemen?

In elke relatie spelen van tijd tot tijd spanningen en conflicten. Dat hoeft niet erg te zijn en het kan de relatie zelfs levendig houden. Soms moet je elkaar even aankijken, aansporen, wakker schudden. Soms leiden veranderende omstandigheden tot spanningen: ziekte, verlies van familieleden of kinderen, problemen in de werksfeer, in de kerk, rond financiën of de opvoeding.

Deze problemen leiden niet perse tot het vastlopen van een relatie, maar ze kunnen deze wel onder druk zetten. Ze vragen van de partners in hoeverre zij meningsverschillen kunnen verdragen, kunnen overleggen en samenwerken, de eigen behoeften helder kunnen aangeven maar ook: behoeftebevrediging kunnen uitstellen.

We spreken van relatieproblemen wanneer  één of beide partners het idee hebben dat dit probleem niet oplosbaar is en dit de relatie en het gezinsleven blijvend negatief beïnvloedt. Er ontstaat dan een patroon van verstoorde interactie.

Samen praten: Klik hier voor de 10 gouden regels!

Hulp bij huwelijksproblemen

Het is belangrijk om huwelijksproblemen serieus te nemen en er iets mee te doen. De Vluchtheuvel wil hierbij zoveel als mogelijk hulp bieden; vanuit een christelijke identiteit. U kunt contact met ons opnemen via onderstaand formulier of via het telefoonnummer: 0113 - 21 30 98.

Aanvullend hebben wij de volgende mogelijkheden voor u:

Huwelijksproblemen kunnen voorkomen worden door een goede voorbereiding op het huwelijk. De Vluchtheuvel biedt in samenwerking met CGO (Cursus Godsdienst Onderwijs) een cursus Huwelijkstoerusting aan.

Meld u hier aan

Voor alle echtparen, korter of langer getrouwd, is er de Houd me vast-cursus. Deze cursus  helpt je relatie te onderhouden. Meer informatie leest u bij Actueel.

Meer lezen over huwelijksvoorbereiding en huwelijksproblemen

Teuni Boer, maatschappelijk werker, over hulp bij huwelijksproblemen
Ellie de Rijke, maatschappelijk werker, over persoonlijkheidsproblemen in een relatie

Goed voorbereid je huwelijk in
Vijftig tot zestig uur per week werken
Verder na overspel
Een onmogelijke werkelijkheid (echtscheiding)

Boeken:
H. van Groningen, Samen praten. Over communicatie in het huwelijk.
J.H. Mauritz en E.J. Verbruggen (red.) Meer dan liefde, Samen bouwen aan je huwelijk.
H. van Groningen, Jongeren naar het huwelijk. Een praktische handreiking om je voor te bereiden op het huwelijk.

Deze boeken kunt u bij De Vluchtheuvel bestellen.

Aanmeldformulier

* = Verplicht veld

Heb je problemen en zoek je hulp?
Bel (0113) 21 30 98 of meld je online aan.

Meld je aan

Schrijf u hieronder in en ontvang onze nieuwsbrief 2 keer per jaar