Samen praten: 10 gouden regels

1. Tijd voor elkaar. Dagelijkse drukte en stress is voor velen de reden dat er onvoldoende gepraat wordt. Daardoor ontstaat er zelden een gesprek van hart tot hart. Kijk samen eens rustig naar jullie belangrijkste bezigheden. Komt het samen praten hierdoor in de knel?

2. Belangstelling voor elkaar. Goede communicatie staat of valt met belangstelling voor elkaar. Verdiep je in elkaars leefwereld. Deel wat je bezighoudt met de ander. Dat zijn uiteraard de belangrijke dingen, maar ook gewoon de dagelijkse voorvallen.

3. Luister naar elkaar. Tegenwoordig wordt er in de maatschappij heel veel gecommuniceerd, maar helaas slecht geluisterd.  Dat geldt ook voor veel huwelijken. Terwijl luisteren juist zo belangrijk is. Voor jezelf en de ander. Verdiep je daarom in elkaar, vraag door als de ander iets vertelt enkom niet onmiddellijk met je eigen verhaal.

4. Houd rekening met verschillen tussen man en vrouw. Mannen en vrouwen communiceren verschillend. Dat maakt het heel boeiend, maar je moet er wel rekening mee houden. Vrouwen zijn vaak gevoeliger en kunnen hun gevoelens ook makkelijker uiten. Mannen zijn vaak wat meer oplossingsgericht en direct. Houd rekening met die verschillen, accepteer ze, verdiep je erin. Zie het als een boeiende ontdekkingstocht!

5. Waardeer elkaar. Je hoeft echt niet heel de dag met complimenten te strooien. Maar veel echtparen zijn er wel erg zuinig mee. Spreek uit wat je waardeert in de ander. Beschouw al die mooie eigenschappen van de ander niet als vanzelfsprekend. Zeg het dagelijks, met en zonder woorden: ‘ik houd van jou!’.

6. Formuleer positief. Veel narigheid in de communicatie ontstaat door het uiten van verwijten. Als je dingen anders of beter wilt, zeg dat dan, maar formuleer het positief. “Ik zou het fijn vinden als jij…” Dat klinkt heel anders dan: “Jij doet nooit eens je best, terwijl ik...”.

7. Wees duidelijk en concreet. Laat elkaar weten wat je fijn vindt, maar ook wat je dwars zit. Wees daarbij mild, maar niet vaag. Benoem concreet wat je bedoelt en wikkel er geen doekjes om.

8. Geef fouten toe. In de beste huwelijken gaan weleens iets mis. Durf dit toe te geven en uit te spreken. Als je dit achterwege laat, ontstaat er bitterheid en wrok. Het is zaliger te geven dan te ontvangen. Dat geldt zeker ook voor toegeven!

9. Praat over praten. In een huwelijk praat je over van en alles en nog wat. Maar praat er ook eens over hoe jullie samen praten. Ben je daar tevreden over? Zou je dingen anders willen? Waardoor ontstaan er meestal irritaties? Praat hier op een rustig moment eens over door. Dat kan zo verhelderend zijn.

10. Bid samen. Door samen te bidden laat je de ander in je hart kijken. Je maakt duidelijk dat je het met afspraken, goede bedoeling en 10 gouden regels alleen niet redt. Je hebt boven alles Gods hulp en zegen nodig in je huwelijk. Laat dat centraal staan in het huwelijk. Echt ‘samen praten’ is een geschenk van de Heere!