Elizes man werd verliefd op een ander

Hans en Elize vormden samen met hun twee kinderen een gewoon gezinnetje. Tien jaar getrouwd en samen gelukkig. Tot er een vonk oversloeg tussen Hans en een vriendin. Het huwelijk van Hans en Elize ging door een diep dal. Moeizaam worstelen ze zich uit dit dal omhoog. “We zijn op de goede weg!”

Vier jaar geleden raakten Hans en Elize bevriend met een echtpaar uit hun kerkelijke gemeente. Elize: “Het begon als een gewone vriendschap tussen twee echtparen. We praatten over de kinderen, over gezamenlijke interesses en het werk. Tot ik merkte dat het té goed klikte tussen Hans en onze vriendin: ze waren verliefd op elkaar geworden.” Hans en Elize zetten een rem op de vriendschap.

Vriendschap
Ze gingen over deze periode in gesprek met een hulpverlener. Terugkijkend zegt Elize: “Hans had met zijn verstand de keuze had gemaakt om met de vriendschap en de verliefdheid te stoppen, maar niet met zijn hart.” Om het gebeurde uit te praten, ontmoetten beide stellen elkaar nog een keer. Als vrienden gingen ze uit elkaar. “Dit verlaagde de drempel voor deze vriendin om weer contact met Hans te zoeken. Ze bezocht hem op zijn werk. Vanaf toen hadden zij achter mijn rug om regelmatig contact met elkaar. En helaas ook verschillende keren geslachtsgemeenschap.”

Breekpunt
Thuis werd de situatie onhoudbaar. Elize dacht dat Hans nog steeds moeite had met het beeïndigen van de vriendschap. In werkelijkheid ging Hans gebukt onder zijn dubbelleven. “Hij werd onredelijk naar de kinderen toe, sloeg hen ook. Ze werden bang voor hem. Ook ik heb het moeten ontgelden. Tot we op een breekpunt kwamen. Er moest wat gebeuren, zo kon het niet verder.”

Dubbelleven
De relatie tussen Hans en Elize was altijd heel open. Ook in de tijd van de verliefdheid van Hans bespraken zij dat met elkaar en met de kerkenraad. “Toen ik niet meer wist hoe het verder moest, heb ik een gesprek met hen aangevraagd. Hans was erbij. Die avond beleed hij dat hij nog steeds contact had met deze vriendin en dat hij vreemdgegaan was.” Elize’s grootste angst werd waarheid, maar haar liefde voor Hans bleef.

Hulp
De kerkenraad droeg Hans op onmiddellijk de relatie met deze vriendin te verbreken. Dat deed hij, opgelucht dat zijn dubbelleven voorbij was. Ze wezen Hans en Elize op De Vluchtheuvel. Samen gingen ze in gesprek met een hulpverlener. Elize: “Hans heeft altijd van mij gehouden. De hulpverlener legde uit hoe je dan toch verliefd kunt worden op een ander. Dat hielp mij om de schuld van het overspel niet alleen naar mezelf toe te trekken.” Toen Hans verliefd was, deugde er van Elize in zijn ogen niets meer. Dit gaf haar zelfvertrouwen een enorme deuk. “We moesten eraan werken om dit in de juiste proporties te zien en om weer zelfvertrouwen te krijgen. De hulpverlener hielp ons daarbij. Bovendien bespraken we hoe Hans van de verliefdheid af kon komen.”

Samen oud worden
Inmiddels zijn Hans en Elize 13 jaar getrouwd en mochten ze hun derde kindje krijgen. Elize hoopt dat ze samen met Hans oud mag worden. “Er is een lange tijd nodig om Hans weer te vertrouwen,
maar hij beschaamt het niet. Daarom groeit het vertrouwen en kunnen we samen verder.”

Hans en Elize heten in werkelijkheid anders.