Tijd voor jezelf

Onze samenleving is vol prikkels en ons leven vol verantwoordelijkheden. Er lijkt altijd meer te doen, dan er uren in de dag zitten. Vanuit je verschillende rollen (werknemer, student, partner, ouder, broer/zus, vriend(in) etc.) wordt er voortdurend een beroep op je gedaan. Tijd nemen voor jezelf, tijd voor rust en ontspanning kan er zomaar bij inschieten.

Als dat te lang duurt kan dat mis gaan. Zeker als dan ook nog dat ene gebeurt, waar je helemaal niet op rekende. Die bekende druppel waardoor de al even bekende emmer overloopt. Die tegenslag. Een verbroken vriendschap. Afwijzing. Ziekte in de familie. Dat sterfgeval. Je raakt steeds meer gespannen, op den duur overspannen, burn-out.

Wat doe je er aan? Hoe voorkom je dit? Je leeft nu eenmaal in deze samenleving en je hebt nu eenmaal al die rollen in je leven. Dat is waar. Maar tijd nemen voor jezelf is echt een basisbehoefte. Goed zorgen voor jezelf, zorgt ervoor dat je het volhoudt en ook kunt blijven zorgen voor een ander. Dat heeft niets met egoïsme te maken. Daarom een paar praktische tips. Kijk maar wat je ervan kunt gebruiken:

- Plan je agenda bewust
Veel dingen kun je plannen. Plan je tijd vol tot op de minuut. Houd rekening met onverwachte dingen.

- Plan ook ontspanning
Zorg dat rustmomenten ook echt rustmomenten zijn. Leg je telefoon weg of zet je pushberichten uit en check je mail op je eigen tijd. Trek bewust tijd uit voor dingen die goed voor je zijn, die je energie geven.

- Stel dingen niet uit
Dingen voor je uit schuiven geeft het gevoel dat je nooit klaar bent. Werk belangrijke taken zo snel mogelijk af. Dat geeft ruimte.

- Leer nee zeggen
Het is waar: sommige mensen doen dit wel erg gemakkelijk. Maar de meeste mensen vinden het moeilijk. Je wordt voor iets gevraagd. je hebt geen tijd. Maar toch zeg je ja. Omdat... Ja waarom eigenlijk? Ga dat voor jezelf eens eerlijk na.

- Beloof iets niet te snel
Herken je die beloftes, die vervolgens op je nek liggen: “Ik kom snel nog eens langs. Ik laat binnenkort iets van me horen. Ik bel je nog wel. Ik zal voor je bidden.”

- Stel redelijke eisen aan jezelf
Onredelijke eisen aan jezelf zorgen voor stress. Iedereen moet mij aardig vinden. Ik mag geen fouten maken. Ik moet presteren om gewaardeerd te worden. Als ik kritiek krijg ben ik waardeloos.

- Reserveer bewust tijd om 'eerst het Koninkrijk van God te zoeken'
Op momenten die het best passen in jouw omstandigheden, maar doe het wel.

- Ga zo nu en dan de stilte, de eenzaamheid eens in
Gewoon naar buiten, met geen mens in je buurt. Wat kan alleen dát al een rust geven. Soms gaan daar je gedachten als vanzelf over in gebeden.

Tot slot: ‘Als je zoveel doet dat je structureel tijd tekort komt voor de Heere, doe je meer dan de Heere van je vraagt.’ Denk over die zin eens na. Vraag iedere dag om kracht aan de Heere om je werk te doen, maar… ook om inzicht wat je moet doen en, misschien wel net zo belangrijk, wat je niet (meer) moet doen.