• Nieuwsbrief: Over gastopvang

Over gastopvang...

‘Onze dochter Elise is een vrolijke, drukke elfjarige meid, die zichzelf niet goed kan vermaken en snel boos kan worden. Er gaat soms te veel aandacht naar haar uit en te weinig naar haar zus en broertjes en dat kost veel energie. We zijn alleen maar druk met Elise bezig te houden. Dat geeft veel irritaties bij de andere kinderen en tussen ons. We willen graag even op adem komen’.

Aan het woord is Anneke, moeder van Elise. Elise gaat één weekend per maand naar een gastgezin. Gastopvang is er voor kinderen en jongeren, maar ook voor volwassenen. Er wordt het meest gebruik gemaakt van de deeltijdvorm. Iemand verblijft dan een deel van de week, in het weekend of in de vakanties in een gastgezin. De frequentie en de duur worden met elkaar vastgesteld. Ook is er een mogelijkheid dat een kind, jongere of volwassene voltijd bij een gastgezin verblijft. Dit is een periode van maximaal zes weken, die in overleg met betrokkenen eenmalig met zes weken verlengd kan worden.

De Vluchtheuvel ontwikkeld een landelijk dekkend aanbod voor de leeftijd van 18-23 jarigen. Dit noemen we Kristalhuizen. Deze vorm van gastopvang is gericht op het zelfstandig leren wonen. Een jongere verblijft minimaal zes maanden tot maximaal twee jaar in een Kristalhuis. In een Kristalhuis heeft de jongere een eigen zit/slaapkamer en zijn de Kristalhuisouder(s) een goede buur.

Het hele proces wordt begeleid door één van onze coördinatoren. Er wordt altijd samengewerkt met de
betrokken hulpverlener. ‘Wij laten haar met een gerust hart bij Jolanda achter! En Anna gaat erg graag naar Jolanda toe.’  Aan het woord een moeder die het heel spannend vond haar dochter een weekend bij een gastouder achter te laten. Een evaluatie met een gouden randje!

Gerda van Es, gastopvangcoördinator
gvanes@stichtingdevluchtheuvel.nl

Gastopvangouder of kristalhuisouder worden?

Heeft u ruimte in hart en huis? Denk er eens over na om gastopvangouder of kristalhuisouder te worden. We zoeken ‘gewone’ echtparen, gezinnen of alleenstaanden die open staan voor de opvang van een kind, jongere of volwassene voor kortere of langere tijd. Informeer vrijblijvend bij één van de coördinatoren voor meer informatie naar de mogelijkheden en procedure. Contactgegevens zijn te vinden op www.stichtingdevluchtheuvel.nl/gastopvang.