• Nieuwsbrief: Oog voor je naaste en jezelf met geweldloze communicatie

Oog voor je naaste en jezelf met geweldloze communicatie

De door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg ontwikkelde methode geweldloos communiceren, wordt binnen De Vluchtheuvel veelvuldig toegepast. Het is een unieke methode, gericht op het stimuleren van vrede en het oplossen van conflicten. Geweldloos communiceren is niet moeilijk en kan door iedereen dagelijks toegepast worden. Een van onze hulpverleners: “Ten diepste vind ik dat je als christen deze methode altijd moet gebruiken. Zo blijf je oog houden voor de naaste en jezelf!”

Toch gaat er in de dagelijkse praktijk op dit punt nogal eens wat mis. Vaak zeggen we niet wat we bedoelen. In plaats van dat we zeggen dat we ergens behoefte aan hebben, maken we onbedoeld een verwijt, waarmee we iemand kunnen kwetsen. Een eenvoudige zin als: ‘Ben je nu alweer zo laat thuis?’, kan snel omslaan in een ruzie. Beter kun je de vraag stellen: ”Hoe komt het dat je zo laat thuis bent?”. En als je de methode inzet wordt het: “Volgens mij hadden we afgesproken dat je om 17:30 thuis zou zijn en nu is het 18:00. Ik vind het jammer dat je er niet bij bent tijdens de maaltijd, dat vind ik juist zo gezellig. Is het mogelijk dat je daar een volgende keer rekening mee houdt?”.

De essentie van geweldloze communicatie kan worden samengevat in vier stappen:
1.
Waarneming: Observeer zonder oordeel.
2.
Gevoelens: Identificeer je emoties.
3.
Behoeften: Begrijp wat je nodig hebt.
4.
Verzoek: Vraag om wat je nodig hebt, zonder eisen te stellen.

Geweldloze communicatie bevordert begrip voor elkaar. Er komt meer inzicht in gevoelens en behoeften die liggen onder hetgeen gezegd wordt. Door het vermijden van eisen en oordeel, ontstaat er ruimte voor wederzijdse samenwerking en conflictoplossing. Het leidt vaak tot een diepere verbinding tussen mensen, het creëert positieve, ondersteunende relaties waarin mensen zich gehoord en begrepen voelen.

De Vluchtheuvel past deze methode toe in verschillende situaties. Het kan gebruikt worden tijdens de intake om beter te begrijpen wat iemand precies bedoelt en waar het probleem zit. In individuele gesprekken, maar het is ook bij uitstek te hanteren bij relatieproblemen of mediation tussen partijen. De vaardigheden om geweldloos te communiceren proberen we onze cliënten aan te leren en in de praktijk te brengen. We denken dat het een methodiek is die helpend is om meer in harmonie te leven; ‘Je naaste lief te hebben als jezelf’.

In de spreekkamers is er alle ruimte en veiligheid om hiermee te ‘oefenen’. Om meer inzicht te krijgen en woorden te geven aan behoeften en gevoelens zijn er tevens verschillende spelvormen op onze locaties beschikbaar. We zien in de praktijk van het werk dat deze manier van communiceren zoveel moois
oplevert!

Hulpverleners aan het woord:

“Geweldloze communicatie kun je overal gebruiken. Verwijten en oordelen geven veel verwijdering in relaties, dit zorgt voor veel pijn en nood. Vandaar dat ik dit een mooie methode vind, er kan iets groeien in de verbinding naar elkaar toe waardoor er meer diepgang in de relaties kan komen. Gevoelens en behoeften neem je serieus en mogen er zijn van beide kanten. Ten diepste vind ik dat je als christen deze methode altijd moet gebruiken. Zo blijf je oog houden voor de naaste en jezelf!”
Ellie de Rijke, psychosociaal hulpverlener

“Bij de start van gesprekken gebruik ik regelmatig kaartjes waarop gevoelens en behoeften staan. Ook tijdens het groepswerk, zoals de Identiteitstraining geeft dit aan hoe deelnemers erbij zitten. Hierdoor gaan we snel(ler) gericht met elkaar in gesprek. Tijdens het uitzoeken van gevoelens of behoeften maken cliënten zelf al direct een soort reflectieproces door hierover na te denken. Als hulpverlener krijg ik hierdoor veel informatie en een duidelijke richting voor het gesprek”.
Hans van Es, psychosociaal hulpverlener