Nieuwsbrief - identiteitstraining

EIGENWAARDE, ACCEPTATIE, ZELFWAARDERING, MILDHEID, GRENZEN, UNIEK, SCHEPPING VAN GOD.

Wat leven er veel vragen over deze onderwerpen! We zien het onder jongeren, maar ook volwassenen die hiermee worstelen. Wat is een bijbels zelfbeeld? Hoe mag je over jezelf denken? Je moet toch niet op jezelf, maar op God vertrouwen?

Het individualistische karakter van deze tijd stimuleert juist om jezelf centraal te stellen, te ontwikkelen en te volgen wat goed voelt.

In dit spanningsveld wil De Vluchtheuvel hulp bieden. Door professionele hulp van onze psychologen en psychosociaal hulpverleners met een heldere, christelijke visie, werken we aan het vergroten van zelfwaardering zodat het gemakkelijker wordt om sociaal te functioneren. We doen dit individueel, maar ook in groepsverband. Hulp in groepsverband blijkt zeer effectief te zijn! ‘Je mag van en met elkaar leren. In een veilige sfeer.’

In groepsverband dragen de trainers samen met de deelnemers zorg voor een ontspannen en veilige sfeer. Heel belangrijk voor het welslagen van de persoonlijke doelen. De training start altijd met het maken van afspraken met elkaar. Zoals bijvoorbeeld dat alles wat in de groep wordt gedeeld, in de groep blijft. Veiligheid is een belangrijke voorwaarde om je persoonlijke thema’s’ te kunnen delen, oftewel je kwetsbaar op te kunnen stellen. Dit leidt tot verbinding en vanuit die verbinding met elkaar ontstaat de kracht van de groep, waarin er een sfeer ontstaat dat je van en met elkaar kunt en mag leren.

In de bijeenkomsten wordt op verschillende manieren de theorie behandeld. Artikelen worden besproken. Ook is er veel ruimte voor het bespreken van de thuisopdrachten en het samen zoeken naar wat de Bijbel van ons vraagt. Er is ruimte om knelpunten die de deelnemers hierin ervaren hebben, te delen en hierover in gesprek te gaan. Zo fungeert de groep als een kleine, veilige oefenplek voor de praktijk van het leven (de thuissituatie). De trainers houden steeds in het oog of er psychologische thema’s zijn, die meer uitleg of oefening vragen en maken een vertaalslag. Zo komt er meer inzicht komt in het gedrag en terugkerende patronen.

Een deelnemer blikt terug:
"Worstel je ook met de gevolgen van een negatief zelfbeeld? Vind je het lastig om feedback te geven of te ontvangen? Om grenzen aan te geven? Om te accepteren wie je bent? Doe dan net als ik de identiteitscursus. Ik heb daarin handvatten mogen krijgen die me echt geholpen hebben. Je ontmoet mensen die jouw gevoelens herkennen en samen werk je aan herstel. Vooral de link met de Bijbel en het geloof is voor mij helend geweest. Uiteindelijk gaat het om het vinden van onze ware identiteit in Christus.