De Vluchtheuvel werkt aan een reformatorisch hulpaanbod voor jongeren met overmatig gamegebruik. Ook laten we de invloed van games zien aan jongeren zelf, ouders en andere opvoeders. In deze nieuwsbrief laten we één van onze partners aan het woord voor een blik in de praktijk van het middelbaar beroepsonderwijs (MBO): Arjan den Hertog : Docent ICT aan het Hoornbeeck College, sector Technologie : Opleidingen Software Developer, Systeembeheer & de opleiding uitvoerder en (Allround) Timmerman. Arjan is, samen met de ICT studenten, intensief betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe website rondom gamegebruik.
Wat merkt u tijdens de lessen en daarbuiten van gamen op school?Voor veel studenten bestaat het sociale netwerk vooral uit contact met anderen via games. De verleiding om veel tijd achter een scherm door te brengen of te gamen is extra groot op de ICT opleiding. De vrije tijdsbesteding (gamen) ligt in het verlengde van deze opleiding. Tijdens de lessen worden games vrijwel niet gespeeld, maar alle pauzes (en soms zelfs tussen de lessen door) worden benut om te gamen.
Daarnaast is het gamegebruik thuis erg ‘aantrekkelijk’ omdat je ‘technisch sociaal’ contact zoekt met een uitdaging. Wat is er mooier om ‘nieuwe’ games uit te proberen, te spelen en er door dagelijks gebruik goed in te worden?
Wat doet dit gamegebruik met de studenten denkt u?Ik zie dat daardoor studenten van 17 jaar op niveau 4 hun opleiding niet (op tijd) halen. Bij de intakegesprekken met studenten zeggen we dit ook: Gamen is de grootste vijand van het slagen van je opleiding. In de praktijk zien we dat wanneer er meer dan 2 uur per dag gegamed wordt, er extra begeleiding en maatwerk nodig is. Er is dan sprake van studievertraging en er komen afwezigheidspercentages voor van meer dan 20%. Soms moeten studenten stoppen met de opleiding.
Wat doet de school hieraan?Een student met tegenvallende studieresultaten kan terecht bij een professioneel ondersteuningsteam. Onder andere wordt hier gamegebruik besproken en studenten krijgen handvatten mee om gamegebruik te verminderen.
Wat merkt u privé of in uw gemeente van de invloed van gamegebruik?Als kerkenraadslid heb ik nog niet veel situaties rond gamegebruik meegemaakt. Het is belangrijk dat gemeenteleden/ouders in gesprek blijven met hun eigen kinderen, maar ook met andere ouders. Goed dat De Vluchtheuvel een mooie website heeft ontwikkelt, voor zowel ouder(s) als jongeren. Er staat veel informatie op die helpt bij bewustwording van de sterke invloed van games op onze keuzes, gedrag en woordgebruik. Je kunt direct testen of je gamegebruik overmatig is of (nog) niet.
Wat is uw gouden tip aan studenten die worstelen met gezond omgaan met gamegebruik? Mijn gouden tip is: zorg dat je smartphone tijdens het huiswerk maken minstens 1,5 meter van je vandaag ligt én dat alle alerts om een game te spelen uitgezet worden op je devices. (bijv: geen discord installeren). Als je geen game (meer) speelt, dan haal je je opleiding binnen de gestelde tijd!
Tip aan alle lezers: steek vooral de hand in eigen boezem. Wees kritisch op uw eigen schermgebruik. Het maakt niet uit of dit een game is of een andere applicatie, de verleiding is ontzaglijk groot, zowel bij jongeren als bij ouderen!
www.gamegebruik.nl