• Nieuwsbrief: EMDR, wat is dat eigenlijk?

EMDR, wat is dat eigenlijk?

EMDR is een relatief nieuwe behandelmethode die veel wordt gebruikt in de behandeling van traumatische ervaringen, maar ook steeds breder wordt toegepast. De afkorting staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Binnen de Vluchtheuvel zijn er een aantal behandelaars die deze therapie uitvoeren.

Bij de meeste mensen werkt het zo dat de emotionele lading van vervelende gebeurtenissen langzaam vervaagt. Als iemand iets vervelends tegen je zegt, kun je daar een dag door van slag zijn, maar de dag daarna voelt het vaak al wat minder erg en na een week denk je er misschien niet eens meer aan. Dit gebeurt door het natuurlijke verwerkingssysteem dat mensen hebben.

Bij ingrijpende, traumatische gebeurtenissen (denk aan pestervaringen, een ongeluk, seksueel misbruik of het plotseling overlijden van een geliefde) waarbij mensen zich vaak diep machteloos of minderwaardig voelen, kan dit proces verstoord raken en blijft de emotionele lading die ze bij een nare gebeurtenis hebben heel hoog. Na jaren voelen mensen met trauma’s nog steeds dezelfde spanning of angst bij bepaalde herinneringen en blijven herinneringen levend, alsof het nu weer gebeurt. Om die reden worden deze herinneringen vaak weggestopt en proberen mensen er zo min mogelijk aan te denken. Dat geeft onderhuids echter vaak spanning en veroorzaakt vaak ook weer andere klachten, zoals lichamelijke klachten, vormen van depressie of angstklachten.

Tijdens EMDR therapie ga je naar de pijnlijke herinnering terug. Dat is vaak moeilijk en confronterend en roept veel emoties op omdat mensen dit liever uit de weg gaan. Tegelijkertijd met het ophalen van de pijnlijke herinneringen wordt echter gezorgd voor afleiding door met de ogen een stokje, lichtje of vinger te volgen die heen en weer gaat. Dit kan ook met een koptelefoon met piepjes of het afwisselend op schouders of knieën tikken. Door deze afleidende taak wordt het werkgeheugen afgeleid en raakt het zo als het ware vol. Daarnaast blijkt dat de verschillende hersengebieden die betrokken zijn bij het verwerken van nare ervaringen weer beter met elkaar gaan samenwerken. Daardoor verliest de pijnlijke herinnering langzaam zijn emotionele lading en krijgt deze hiermee een andere plek in het geheugen. Hierdoor ervaren de meeste mensen een enorme opluchting en valt er vaak een last van hun schouders. Het is elke keer weer bijzonder om dit mee te maken!

Soms vraagt men zich af of EMDR Bijbels te verantwoorden is omdat het zou lijken op hypnose. Die vergelijking is onterecht. Mensen blijven tijdens deze therapie volledig bij bewustzijn en er worden geen suggesties opgedrongen. Er wordt eigenlijk gebruik gemaakt van het natuurlijk verwerkingssysteem dat God ons heeft gegeven. Wat bijzonder dat dit zo functioneert en dat mensen ermee geholpen zijn!