• Nieuwsbrief - artikel leven met de dag

Artikel Leven met de dag

Leven met de dag

Als ouder loop je soms op je tenen. Je bent 24 uur per dag ‘aan het werk’. Het leven kan stressvol zijn. Balans vinden tussen de zorg voor een gezin, een huwelijk, mogelijk werk en verdere zorgen kan moeilijk zijn. Je hoort de woorden uit Mattheus 6: 34 wel, ‘Zijt dan niet bezorgd voor de morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen.’, maar de praktijk van elke dag wordt vaak anders ervaren. Er moet zoveel gedaan worden en de agenda is een maand vooruit al ingevuld.

Onderzoeken geven aan dat ouders veel druk ervaren in de opvoeding van hun kinderen. Als je echtgenoot of kind daarnaast bijvoorbeeld ook ADHD, autisme en/of gedragsproblemen heeft, sta je voortdurend bloot aan een extra grote hoeveelheid stress. Je bent regelmatig op je hoede, hoe zal de dag verlopen? Je bent vaak bezig met brandjes blussen. Daarnaast slaat te twijfel toe, ben je wel een goede echtgenoot en ouder?
Als je overbelast bent kan je tegen allerlei dingen aanlopen.

Er zijn steeds meer dagen dat er bijna niets uit je handen komt, of je vergeet dingen. Het verzetten van een ziekenhuisafspraak in het ziekenhuis moet nu wachten tot morgen omdat het afsprakenbureau inmiddels gesloten is. De kipfilet zit nog in de vriezer, dus het wordt plan B voor het avondeten.
Gedachten die je hebt kunnen neigen naar het negatieve. Het is net als een voicemail die steeds opnieuw wordt afgedraaid en die je gewoon niet uit kan zetten. Je blijft piekeren over het slechte, het verdrietige en je kunt het fijne niet zien en er ook niet van genieten. Je voelt je wellicht regelmatig een slecht mens en je schiet voor je gevoel overal in tekort. Je kunt sociale contacten gaan vermijden. Je voelt dat je geen energie hebt om te praten of te luisteren of er zit mogelijk een kritisch stemmetje van binnen waar je naar luistert: ‘Ze vinden me waarschijnlijk toch niet leuk. Wat moet ik nu vertellen over mijn eigen gezin?’ Je kan hierdoor eenzaam en geïsoleerd raken. En uiteindelijk kan je tussen je vier muren helemaal vast komen te zitten.

Je blijft ondertussen wellicht in een enorme moeten/overleefmodus aanstaan. Ik móet verder. Of het me lukt of niet, dat wordt niet gevraagd. Het móet gewoon. Je blijft rennen en vliegen en tijd voor jezelf nemen zit er bijna of niet bij. Want eigenlijk voel jij je dan schuldig, want je kon nog zoveel doen. En daarom is het belangrijk dat je ook mag stilstaan bij de vraag: Wat heb ík nodig? Want vaak sta je zoveel aan voor een ander, dat jij jezelf voorbij loopt. Alle tankjes moeten gevuld worden, maar je eigen tankje komt steeds leger te staan of staat helemaal leeg. Christus zegt: ‘Heb je naaste lief als jezelf.’ De Bijbelverklaarder Matthew Henry schrijft hier in de zeventiende eeuw al over. Hij zegt: ‘Wij moeten goed zorgen voor het welzijn van onze ziel en van ons lichaam. En wij moeten onze naaste werkelijk en oprecht net zo liefhebben als onszelf.’ Hij wijst op een gezonde zelfzorg en daarna volgt de zorg voor onze naaste!

Het is belangrijk om regelmatig je hart te luchten bij een ander. Dat kan iemand zijn binnen je familie of een vriendin. Of misschien wel iemand uit jullie kerkelijke gemeente. Vraag hoe een ander iets doet. Leer van elkaar. Stel je kwetsbaar op. Misschien heb je tijdelijk meer hulp en ondersteuning nodig. Schaam je hier niet voor. Dit is echt niet nodig. Je kwetsbaar opstellen is zo belangrijk! Mogelijk kan het ook goed zijn om hulp te zoeken. Om samen te kijken op welke manier er meer balans mag komen tussen draaglast en draagkracht. Stichting De Vluchtheuvel staat altijd open voor je hulpvraag en we denken graag mee welke hulp het meest passend is bij jou en binnen jullie gezin.

Het is belangrijk om te mogen (leren) leven met de dag. Omdat dit ook Christus opdracht voor ons is. ‘Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad,’ Matth. 6:34.

Abigaïl Janse- Pieterman
ajanse@stichtingdevluchtheuvel.nl