Seksualiteit belangrijk voor goed huwelijk - Gerrit-Jan Kattenberg

Hulp bij seksuele problemen

Als echtparen bij De Vluchtheuvel aankloppen voor hulp bij problemen in hun relatie, wordt er bewust naar hun intimiteit en seksualiteit gevraagd. Gerrit Jan Kattenberg, seksuologisch hulpverlener: "Mensen hebben veel schroom om daarover te praten. Als we er niet naar vragen, komt een seksueel probleem vaak niet op tafel. Terwijl seksualiteit onontbeerlijk is voor een goede relatie."

Kattenberg is maatschappelijk werker, contextueel relatie- en gezinshulpverlener en seksuologisch hulpverlener met een aantekening NVVS. Regelmatig heeft hij mensen in zijn spreekkamer die een seksueel probleem hebben. Hij vertelt: "Zo'n probleem staat zelden op zichzelf. Het is vaak onderdeel van een breder relationeel of individueel probleem. Ik spreek mannen en vrouwen die seksueel misbruikt werden, die seksverslaafd zijn of een seksueel afwijkende voorkeur hebben. Ik ontmoet echtparen, waarvan de vrouw pijn heeft bij het vrijen. Het vaakst gaan hulpvragen over verschil in verlangen naar seksueel contact en moeite met seksuele opwinding."

Verschil in verlangen

"Er zijn situaties waarin mensen een biologisch verschil in verlangen hebben. Er zijn ook relaties waarin man en vrouw onvoldoende wederzijdse hechting en veiligheid ervaren en waarin de communicatie gebrekkig is. De een is vaak wat vrijer over zijn wensen en grenzen in seksualiteit dan de ander, waardoor er spanning kan ontstaan. Degene die minder zin heeft, voelt zich schuldig en de ander die meer zin heeft voelt zich niet begrepen of een opdringer. Dan stokt de communicatie, want mensen willen elkaar niet kwetsen."

"Seksualiteit is voor een goede partnerrelatie onontbeerlijk. Het is een heel belangrijk hechtingsmiddel. Daarom is het belangrijk dat het ter sprake wordt gebracht. Als een relatie goed loopt, gaat seksualiteit beter. Lukt seksualiteit niet goed, dan lopen de communicatie en een relatie ook een stuk stroever." Hulp aan echtparen bestaat uit het voeren van gesprekken en het oefenen met opdrachten. "We leren man en vrouw veiligheid in te bouwen in het spreken over hun wensen, grenzen en verlangens in intimiteit en seksualiteit. Ze krijgen eenvoudige, praktische oefeningen mee. Bijvoorbeeld het leren voelen wat ieder voor zich wel of niet fijn vindt. Dat begint met gewoon een hand op de rug leggen. We leren het echtpaar ëeen taalí aan voor seksualiteit die beiden prettig of veilig vinden."

Scheppingsgave

"Seksualiteit is een scheppingsgave, waarin hele mooi dingen worden beleefd, maar waarin ook veel geleden wordt. Wij beseffen als geen ander dat het spreken over seksualiteit heel teer ligt, omdat het heel persoonlijk is. Bij De Vluchtheuvel spreken we er met tact en zorgvuldigheid over. De rol van het geloof en van levensbeschouwing weven we bij de behandeling in. Privacy is een belangrijk aandachtspunt. We begrijpen dat de stap om hulp te zoeken groot is. Maar het is het zeker waard om mee aan de slag te gaan. Juist omdat de Heere seksualiteit gaf om ons verbonden en geborgen te voelen bij de ander. "

Meer lezen over problemen bij seksualiteit?