Mag ik er zijn?

Waarom ben ik op deze wereld? Ben ik wel de moeite waard? Wie heeft mij nou nodig? Geen abnormale vragen. Ze hebben alles te maken met je zelfbeeld.

In de loop van de tijd wordt je telkens een spiegel voorgehouden door mensen, die je duidelijk willen maken hoe jij eruitziet. Helaas gebruiken ze daarbij soms een lachspiegel. Niet dat er zoveel te lachen valt, maar vanwege het vertekende beeld. In een lachspiegel ben je altijd te lang, te kort, te dik.... Ouders zijn erg belangrijk en gelukkig houden de meeste ouders veel van hun kinderen. Maar met de beste bedoelingen gaan soms toch dingen mis. Denk bijvoorbeeld aan voorwaardelijke liefde: wij houden wel van jou als jij dan maar... Of kijk eens naar je broer die altijd zo... Dat wordt meestal niet zo gezegd, maar het is subtiel wel de boodschap. Je telt mee als je carrière maakt, als je voor die opleiding kiest, als je je zus en zo gedraagt. Ook je leeftijdsgenoten en vriendenkring (of juist de afwezigheid daarvan) houden je van die spiegels voor. Of de reclame. Daar tel je pas mee als je slank, bruin, gespierd en vrolijk bent. En natuurlijk in merkkleding.

Belangrijk?
Is dit nou allemaal zo belangrijk? Nou en of! Hoe jij naar jezelf kijkt, heeft invloed op alles. Op je staan in dit leven. Op je relaties bijvoorbeeld. Door vaak in de verkeerde spiegels te kijken, krijg je een verkeerd beeld van jezelf. Meestal negatief. Daardoor kan het gebeuren dat je snel jaloers bent. Of heel kritisch. Wantrouwig. Overgevoelig voor kritiek en daarom probeer je heel de wereld te vriend houden. Dat laatste is een nogal pittige opgave, die meestal weer leidt tot schuldgevoelens. Je bent nooit tevreden over jezelf en je kunt zeker niet geloven dat je op die manier bij de Heere welkom bent. Je deugt immers niet. Hoe moet dat ooit anders worden? Dat is nog niet zo makkelijk. Hoe langer je voor die lachspiegels stond en hoe extremer ze waren, hoe lastiger het is. Maar het is niet onmogelijk! Er is, Gode zij dank, een perfecte spiegel voor een zeer realistisch zelfbeeld.

Spiegel van het Woord
Je voelt hem al aankomen: de Bijbel is een volkomen betrouwbare spiegel. Je moet er wel goed voor gaan staan, want een beetje vanaf de zijkant krijg je weer allerlei misvormingen. Gewoon recht ervoor, zodat er een compleet beeld ontstaat en dan laat de Bijbel je drie dingen duidelijk zien.

Je bent door God geschapen. Je bent hier niet toevallig op deze wereld, maar omdat God wilde dat jij er ook zou zijn. Psalm 139 zegt zelfs dat je door Hem bent geborduurd. Laat dat eens rustig op je inwerken.
In deze spiegel zie je dat de band met God is verbroken. Wij (jij en ik) hebben voor onszelf en tegen God gekozen. Daardoor ging het niet een beetje mis, maar is alles radicaal kapot gemaakt. Daardoor hebben we een zondig hart dat tot alle kwaad in staat is. Zo kun je nooit echt aan je doel beantwoorden. Maar... dat doet toch niets af aan het eerste punt hiervoor. En... het maakt het derde punt nou juist zo heel bijzonder.

Hoe ver je ook van God weg bent, Hij staat op de uitkijk. Als een vader. Niet om je weg te trappen, maar met Zijn milde handen en vriendelijke ogen. Dit mag de rode draad zijn als je denkt over jezelf: God zoekt mijn behoud, mijn eeuwig heil. En dat onafhankelijk van je prestaties, populariteit, vriendenkring, merk schoenen, positie in dit leven of wat dan ook. Dat heet nou onvoorwaardelijke liefde. Dat is geen goedkoop evangelie, want daar is een dure prijs voor betaald: het bloed van de Zoon van God.

Dat wonder wordt pas echt werkelijkheid als je de Heere Jezus kent door het geloof. Als je Hem liefhebt, omdat Hij jou eerst liefhad. Dan is alles rondom je zelfbeeld niet gelijk opgelost. Maar het wordt wel anders. Dan aanvaard je alles wat de Bijbel over jou zegt. Maar ook wat de Bijbel zegt van Gods grootheid, genade en liefde in Christus Jezus. Hoe groot en schitterend is Zijn eer. Al die dingen zie ik hier nog maar bij stukjes en beetjes. Maar ik blijf oefenen en straks is alles volmaakt. Dan ben ik eindelijk precies zoals ik ben bedoeld. Met al mijn persoonlijke eigenschappen. Helemaal tot Zijn eer. Looft God, looft Zijn Naam alom!

Door: H. van Groningen. Dit artikel verscheen eerder in Terdege.