Hulp voor slachtoffer en dader van huiselijk geweld

Toen Liseth, slachtoffer van jarenlang huiselijk geweld, alleen verder moest, zocht ze voor het verwerken van het gebeurde hulp bij De Vluchtheuvel. "Soms zat ik er zo diep door, maar de maatschappelijk werker hielp me zien dat het bij de verwerking hoorde. Dat was een opluchting voor me. Het hielp me om door te gaan." De gesprekken bij De Vluchtheuvel hielpen Liseth om weer sterker in haar schoenen te staan.

Joke Zwerus, maatschappelijk werker bij De Vluchtheuvel, heeft met enige regelmaat slachtoffers en/of daders van huiselijk geweld in haar spreekkamer. Ze vertelt: "Bij ongeveer 1 op de 15 van mijn cliënten speelt dit. Ik spreek volwassenen die elkaar met woorden (verbaal) geweld aan doen. Ik ontmoet echtparen die fysiek geweld tegen elkaar gebruiken. Slachtoffers van seksueel misbruik vertellen me hun verhaal, maar ook mensen die in hun jeugd verwaarloosd werden of geen liefde ontvingen.

Huiselijk geweld kan allerlei oorzaken hebben: een persoonlijkheidsstoornis bij de dader, zoals borderline of een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Soms wordt een verkeerde manier van omgaan met conflicten – slaan, in het gezicht spugen – van generatie op generatie doorgegeven. In opvoedingssituaties speelt soms ernstige vermoeidheid en veel stress, bijvoorbeeld in een gezin met een huilbaby. Ten diepste is het vaak machteloosheid van de dader en bij het slachtoffer zie je soms trekken van afhankelijkheid.

In de gesprekken met slachtoffers richt ik me vooral op het verwerken van het gebeurde, aan het positiever maken van het zelfbeeld en aan het sterker maken van iemand. Als echtparen samen op gesprek komen, gaan we aan de slag met het aanleren van goede communicatie met elkaar. Als er ook kinderen bij betrokken zijn, is er altijd aandacht voor hun veiligheid. Het gedrag van de dader mogen we nooit goed praten, want het is zijn of haar verantwoordelijkheid om er iets aan te veranderen. Maar hij of zij heeft daarbij wel hulp nodig.

Huiselijk geweld moet naar buiten komen, want het brengt zoveel schade toe. Het moet zo snel mogelijk stoppen. Daarom is het belangrijk om er met elkaar alert op te zijn en naar elkaar om te zien. Schroom niet om bij twijfel te bellen. De Vluchtheuvel heeft geen crisisdienst, maar kan wel meedenken en adviseren."

Heeft u hulp nodig? Neem contact op.