Rouwverwerking

Er is geen leven zonder verlies. We lijden in ons leven tal van verliezen. Verliezen is de keerzijde van het gehecht zijn aan mensen en andere zaken. Rouw wordt daarom wel de achterkant van liefde genoemd. Ieder van ons krijgt te maken met het verlies van dierbaren. Dat is bijzonder ingrijpend.

De manier van omgaan met verliezen wordt mede bepaald door levenservaring, onze omgeving en de plaats van de Bijbel in ons leven. Er spelen verschillende dingen een rol. Onder andere de oorzaak van het overlijden, de leeftijd van en de relatie tot de overledene. Maar ook uw/jouw eigen leeftijd en uw/jouw karaktereigenschappen. Een verlieservaring heeft haar uitwerking op diverse niveaus. Er wordt gesproken van lichamelijke, emotionele en geestelijke aspecten. Het omgaan met rouw roept veel vragen op. Het is belangrijk om hier antwoorden op te vinden en om het verlies op een goede manier te verwerken.

“Ik heb het gevoel dat ik het niet red. Ik weet niet hoe het in de toekomst verder moet. Het alleen zijn, het alles alleen moeten doen en beslissen is het moeilijkste.”

Worstelt u of worstel jij met het verwerken van het verdriet om een dierbare? Wij bieden hulp d.m.v. gesprekken. Daarin wordt o.a. hieraan gewerkt:
  • ervaringen, gedachtes en gevoelens kunnen delen
  • overzicht krijgen over en inzicht krijgen in je eigen rouwproces
  • manieren leren om met het verlies om te gaan

U kunt zich hier aanmelden. Wij kunnen ook hulp bieden d.m.v. een gespreksgroep. Klik hier voor meer informatie.

Ontvang 2x per jaar onze nieuwsbrief. Zie onze privacyverklaring.