Hulp bij huwelijksproblemen

Teuni Boer, sinds 1999 maatschappelijk werker bij De Vluchtheuvel, heeft al heel wat gesprekken over echtpaarrelaties gevoerd. 'Altijd werk ik vanuit het gegeven dat twee mensen getrouwd zijn en op hun huwelijksdag een belofte hebben afgelegd. Ze hadden een goede reden om voor elkaar te kiezen. Wat maakte de ander zo bijzonder? En hoe kun je dat weer terugvinden?'

De problemen waarvoor een stel bij De Vluchtheuvel aanklopt zijn uiteenlopend. In sommige gevallen zijn dat heftige problemen, bijvoorbeeld overspel of huiselijk geweld. In andere gevallen zijn het complexe dingen van buitenaf: ziekte, werkloosheid, financiƫle problemen of verlieservaringen. Mensen zijn verschillend in wat ze aankunnen en daarmee verschilt de invloed op het huwelijk. Soms liggen identiteitsproblemen bij een van beide partners aan de wortel van de huwelijksproblemen.

Ontwrichtend

'Maar,' vertelt Teuni, 'bij een deel van de echtparen zijn het niet eens problemen als deze. Ik zie een ontwrichtende doorwerking van onze gebroken werkelijkheid op het huwelijk als goede gave van de Heere. Daardoor komt er op het mooie zoveel spanning te staan.' Teuni geeft wat voorbeelden: 'Ik zie dat bij echtparen die ontdekken dat de verschillen die eerst aantrekkelijk leken, in een relatie heel lastig blijken te zijn. Ze ontdekken dat er meer nodig is dan verliefd zijn. Of als man en vrouw door de komst van kinderen ervaren dat ze in de opvoeding ontzettend verschillend zijn. Sommige stellen ontdekken dat hun dromen, wensen en verwachtingen van de ander niet realistisch zijn.'

'Een goede voorbereiding op het huwelijk is heel belangrijk. Ouders spelen hierin een belangrijke rol. Zij geven wezenlijke bagage mee in de levenskoffer: het voorbeeld als echtpaar in samenwerken, in dienende liefde, in respect voor elkaar, in veiligheid en omgaan met emoties.' Teuni zou ook graag zien dat ouders na de bruiloft betrokken durven blijven op het huwelijk. 'Het loslaten van volwassen kinderen vraagt om een andere manier van verbondenheid. We vragen naar het werk, naar de kinderen, maar vraag ook eens naar het huwelijk. Hoe loopt de relatie? Kunnen we jullie helpen bij moeilijke dingen? Jonge stellen kunnen zoveel leren van de oudere generatie.' Naast het voorbeeld van ouders is er ook een taak weggelegd voor de kerkelijke gemeente. Het huwelijksformulier biedt een schat aan onderwijs, die zij aan aanstaande echtparen over kunnen brengen.

Ankeren

'Echtparen weten vaak dat ze een heleboel mooie dingen met elkaar hebben, maar moeten die weer leren zien,' vertelt Teuni. 'In de hulpverleningsgesprekken gaan we op zoek naar de krachten die een echtpaar heeft in de manier van samenwerken. We kijken naar de ervaringen die ze samen hebben opgebouwd en naar oplossingen die in het verleden werkten. We zien de kwetsbaarheid van beiden onder ogen. Met het echtpaar zoek ik naar het opnieuw ankeren van de relatie. Dat begint vaak in kleine en voorzichtige tekenen, met het perspectief van de hulp en bijstand die de Heere getrouwden belooft.'