Goed voorbereid je huwelijk in

Elke bouwvakker weet hoe belangrijk een goede fundering is. Uiteindelijk zie je er weinig van, maar een huis staat of valt met een goed fundament. Is de fundering niet in orde, dan zal het huis snel gaan verzakken, met alle gevolgen van dien. Zo is het ook met een huwelijk: het heeft een goed fundament nodig. Een huwelijk vraagt om een goede voorbereiding.

De voorbereidingstijd voor je huwelijk is de verkeringstijd. De verkeringstijd is een mooie tijd. Twee jonge mensen hebben elkaar lief gekregen en leren elkaar meer en meer kennen. Samen groei je toe naar de grote dag. Het is bijzonder als er liefde is. Dat is niet vanzelfsprekend! Toch is het niet zo dat het allemaal wel goed komt in een huwelijk als er maar liefde is. De praktijk bewijst dat het goed is om je in de verkeringstijd ook voor te bereiden op het huwelijk. Er zijn verschillende onderwerpen waarover gesproken moet worden. En ook na de huwelijksdag blijft liefde een werkwoord. Het afstemmen op elkaar, het begrijpen van elkaar, het samen nemen van beslissingen, vergt voordurend investering. Het is mooi om te lezen hoe de Heere hier oog voor had in de wetgeving aan het volk van Israël. In Deuteronomium 24: 5 lezen we dat de jonge mannen die pas getrouwd waren, het eerste jaar van hun huwelijk niet hoefden uit te gaan in het leger. De Heere wist hoe belangrijk zo'n eerste huwelijksjaar is voor het elkaar meer en dieper leren kennen. Hieronder worden een aantal themaís weergegeven waarover je eens met elkaar moet praten:

1. Zoekt eerst het Koninkrijk van God

Het zijn overbekende woorden uit de Bergrede: 'Zoekt eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden'. De Heere Jezus wijst daarin aan wat de eerste prioriteit moet hebben in ons leven: Zijn Koninkrijk. Zo is het ook in een verkering. Het is van grote waarde om samen te leren spreken over de dingen van Gods Koninkrijk. Om samen te bidden, om samen deel te nemen aan het kerkelijke leven. Het is gevaarlijk om te denken: dat komt wel als we eenmaal getrouwd zijn...

2. Wie ben jij eigenlijk?

Bij een verkering hoort ook het elkaar meer en meer leren kennen. In het begin van een verkering, als je tot over je oren verliefd bent, lijkt de ander helemaal volmaakt. Maar als die eerste roze wolk wat is verdwenen, ontdek je de scherpe kantjes aan elkaars karakter. Dat is heel gezond. Het is belangrijk om elkaar verder te leren kennen. Hoe zit het karakter van de ander in elkaar? Wat zijn zijn dromen en verlangens? Hoe denkt hij over verschillende onderwerpen? Door elkaar dieper te leren kennen verdiept ook de relatie zich: twee mensen komen nader tot elkaar, hun levens gaan zich steeds meer ineen vlechten.

Soms zijn er zwarte bladzijden in iemands leven. Denk aan bepaalde jeugdzonden, zoals een wild leven met veel seks en alcohol. Denk aan familievetes. Denk aan seksueel misbruik of andere traumatische gebeurtenissen. Het is heel moeilijk, maar tegelijk zo belangrijk, om deze zwarte bladzijden met elkaar te delen in je verkeringstijd. Je moet er toch niet aan denken dat je trouwt met elkaar, terwijl een van beiden een belangrijk stuk van zijn of haar leven voor de ander verborgen houdt?

3. Vader en moeder verlaten

Een jong stel dat trouwt, begint met z'n tweeën. Maar beiden dragen wel hun rugzak met zich mee; ze zijn opgegroeid in verschillende gezinnen. Gezinnen met verschillende meningen, gewoonten, gedragingen. Een belangrijk proces dat zich afspeelt op weg naar de trouwdag, is het losmakingsproces van de wederzijdse ouders. Twee mensen maken zich los van hun vader en moeder om samen een eenheid te gaan vormen. Het is belangrijk om over dit proces te spreken. Door te bespreken wat beiden waarderen van de wederzijdse ouders en van de wederzijdse gezinnen van herkomst. Maar ook door eerlijk te zijn over zaken die je juist niet wilt meenemen het eigen huwelijk in.

4. Seksualiteit

Seksuele verlangens spelen in de verkeringstijd al volop een rol. De Heere heeft die verlangens geschapen. Het is echter niet zo gemakkelijk om daar eerlijk en open over te spreken. Dat moet, op weg naar de huwelijksdag, worden geleerd. Een jong stel doet er goed aan om samen te spreken over hun beleving van seksualiteit. En ook over verschillen op dit gebied. Het kan goed zijn daarover samen ook een goed boek te lezen.

Samen praten moet je leren

Zo zijn er veel meer onderwerpen te noemen, waarover het goed is met elkaar te spreken. De taakverdeling, gezinsvorming, financiën, de kerk waar beiden naar toe gaan, de vriendenkring, enzovoorts. Door samen te praten, bereid je je voor op je huwelijk. Je ontdekt meer en dieper wie de ander is, samen ga je meer en meer een eenheid vormen. Samen praten moet je leren. De één praat nu eenmaal gemakkelijker dan de ander. Maar oefening baart kunst. Het is belangrijk dat er in de verkeringstijd al een goede basis wordt gelegd.

Paradijsbloem

Het huwelijk is een geschenk van God. Het wordt ook wel een paradijsbloem genoemd, die de Heere na de zondeval heeft overgelaten. Je goed voorbereiden op een huwelijk, is dan ook geen overbodige zaak. Het is de normaalste zaak van de wereld. Dit geschenk van de Heere, het huwelijk, is al die moeite meer dan waard!

Erik-Jan Verbruggen vo, maatschappelijk werker. Dit artikel verscheen eerder in de GezinsGids.

Leestips

'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst
'Samen in gesprek' van ds. R. van Kooten
'In trouw verbonden' van ds. P. van der Kraan
'Meer dan liefde' van J.H. Mauritz & E.J. Verbruggen (red.)
Huwelijkstoerusting CGO & De Vluchtheuvel
Huwelijksconferenties LCJ & HHJO: www.lcj.nl of www.hhjo.nl