Opgebrand, uitgeput, heel erg moe

'Opgebrand, uitgeput, te moe om taken te kunnen of willen uitvoeren', zo typeert psycholoog Suzanne den Breejen de mensen die zich bij De Vluchtheuvel aanmelden met burn-outklachten. Een op de tien werkenden heeft deze klachten de afgelopen jaren gehad. Dat blijkt uit de resultaten van het 'Permanent Onderzoek Leefsituatie' (POLS) van het CBS.

'Mensen komen meestal binnen met lichamelijke klachten, waarvan de oorzaak vaak in het psychische ligt', vertelt Suzanne. 'Kenmerkend is dat de problemen vrijwel altijd zijn ontstaan door het werk. Iemands persoonlijkheid en de manier waarop hij met het werk omgaat, spelen daarin ook een rol. Daardoor is het onderscheid tussen een burn-out en bijvoorbeeld een depressie soms lastig te maken.'

'Door gesprekken en door praktische oefeningen probeer ik de cliënt te laten zien hoe de problemen zijn ontstaan. Hoe komt het dat iemand zoveel stress ervaart? Hoe is de verhouding tussen draagkracht en draaglast? Past de bedrijfscultuur bij wie je bent? Wat doet de competitie in het bedrijf je en hoe word je daarin weerbaar? En heel praktisch: hoe ga je om met het beantwoorden van je mail? Laat je je er steeds door afleiden of reserveer je daarvoor een deel van je werkdag?'

De weg naar genezing is lang, maar niet onbegaanbaar. 'Mijn ervaring is dat het ongeveer 2,5 jaar duurt voordat mensen weer op hun oude niveau zitten', geeft Suzanne aan. 'Maar,' tekent ze aan, 'wat is het "oude niveau"? Veel mensen willen niet terug naar dat niveau en krijgen na burn-out op een andere "gezonde" manier plezier en voldoening uit hun werk.'