De vrouwengroep, hoe gaat dat?

Leonie heeft hulp gevonden bij onze vrouwengroep. Meestal bestaat de vrouwengroep Seksualiteit & Identiteit uit een kleine groep van maximaal 6 vrouwen. Er zijn zo’n 10 bijeenkomsten en na drie maanden een follow-up.

In de bijeenkomsten wordt ingegaan op seksueel gedrag. Vaak speelt schaamte een rol en is sprake van schuldgevoel. Aan de andere kant is er aandacht voor oorzaken van dit gedrag en wordt geïnvesteerd in eigenwaarde en identiteit. De groep is bedoeld om met elkaar aan de slag te gaan. Omdat je met elkaar met dezelfde dingen worstelt, betekent dit dat deelneemsters elkaar met weinig woorden begrijpen, elkaar tot steun zijn en samen de strijd aangaan. Kortom: er is veel erkenning en herkenning!

Thema’s die aan de orde komen zijn: de verslavingscirkel, verantwoordelijkheid nemen, verandering van denken en geestelijke strijd. Met behulp van een werkmap gaan deelneemsters zelf aan de slag om deze thema’s uit te diepen. De groep is psycho- pastoraal te noemen. Er is aandacht voor de psychologische kant waarbij de hulpverlener de diepere laag probeert te vinden, maar ook voor wat de Bijbel zegt over seksualiteit, welke betekenis heeft dit en welke richting geeft het?

Partners worden ook bij de hulpverlening betrokken. Partners zijn in een aantal groepsbijeenkomsten welkom. En, als de partner daar behoefte aan heeft, kan hij deelnemen aan de partnergroep die parallel aan de vrouwengroep loopt. Een mannelijke hulpverlener is dan aanwezig. Ook is het mogelijkheid om nog twee echtpaarbijeenkomsten bij te wonen waarin je als echtparen met elkaar in gesprek gaat over bijvoorbeeld communicatie en seksualiteit.

Herken je dingen in het verhaal van Leonie? Leef je als vrouw ook met schuldgevoel, schaamte en geheimen en weet je niet hoe je van je probleem op seksueel gebied af moet komen?

Meld je aan

Twijfel je om hulp te vragen of heb je andere vragen? Mail eens (anoniem) met Esther Boonzaaijer op emboonzaaijer@stichting devluchtheuvel.nl
Bij voldoende deelneemsters start dit najaar een vrouwen-groep Seksualiteit & Identiteit (Hoevelaken).