De kracht van groepswerk

In deze nieuwsbrief staat één van de groepen die we al een aantal jaar bieden, centraal, de vrouwengroep. Als Vluchtheuvel merken we dat opgeven voor een groep best een drempel heeft. Dat snappen we. Bij wie kom ik terecht? Ga ik me wel veilig voelen in deze groep? Moet ik veel huiswerk en opdrachten doen en hoeveel tijd neemt het in beslag? Daarom geven we informatie hoe het groepswerk vormgegeven is én waarom we als Vluchtheuvel over deze manier van hulpverlening zo enthousiast zijn!

De cursusleiders dragen samen met de deelnemers zorg voor een ontspannen en veilige sfeer! Heel belangrijk voor het welslagen van de veranderwensen. In de eerste bijeenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt over de omgang met elkaar. Zoals bijvoorbeeld dat alles wat in de groep wordt gedeeld ín de groep blijft en nooit, maar dan ook nooit, met anderen buiten de groep wordt besproken! Die veiligheid is een gebleken voorwaarde om je persoonlijke thema’s te kunnen delen, oftewel je kwetsbaar op te kunnen stellen leidend tot verbinding vanuit die verbinding met elkaar ontstaat de kracht van de groep, waarin er een sfeer ontstaat dat je van en met elkaar kunt en mag leren. Het verschil in leeftijd, geslacht en gezinssituatie zorgt voor een mooie, leerzame dynamiek. Ondanks de verschillen is er altijd sprake van veel (h)erkenning.

Tijdens elke bijeenkomst wordt de bijbehorende theorie besproken, die bestaat uit verschillende artikelen. Zowel de artikelen als het huiswerk zorgen ervoor dat de deelnemer wordt stilgezet bij wat de Bijbel van ons vraagt. In de bijeenkomst is er dan ook ruimte om vragen en knelpunten hierover met elkaar te bespreken. Naast de bespreking van de theorie zijn er ook praktische opdrachten. Zo fungeert de ruimte als een kleine, veilige oefenplek voor naar de praktijk. Het is fijn dat oefensituaties en moeilijkheden vanuit de praktijk ook weer gedeeld kunnen worden in de volgende bijeenkomst. Deelnemers steunen elkaar! De cursusleiders leiden het gesprek naar een vertaalslag voor de andere deelnemers, maar ook naar de diepere laag, zodat deelnemers inzichtelijk krijgen wat voor hen meespelende factoren of oorzaken zijn. Deelnemers zijn na afloop van de groep vaak positief, dankbaar, opgelucht én hoopvol. Dit is wat ons zo enthousiast maakt!