• Artikel: Ben ik belangrijk voor jou?

Ben ik belangrijk voor jou?

Als maatschappelijk werker bij Stichting De Vluchtheuvel kom ik in aanraking met allerlei mensen en allerlei hulpvragen. Veel van deze hulpvragen gaan over (huwelijks-)relaties. Bij de een is het een eenvoudige hulpvraag en bij de ander kan dit een complexere hulpvraag zijn. Soms lukt het niet om er als echtpaar samen uit te komen en is het nodig dat er hulp komt. Iemand die luistert, structureert, kan spiegelen en je durft te confronteren. Welke patronen zijn er in het huwelijk? Op welke manier wordt er gecommuniceerd? En vooral: hoe werken we hieraan?

Uit elkaar gegroeid…
Zo was er eens een echtpaar dat zich had aangemeld met behoorlijke communicatieproblemen. Al zeker zes jaar lang hadden ze het idee dat ze uit elkaar groeiden. Ze voelden zich beiden niet gezien en gewaardeerd. De man had het gevoel dat hij niets goed kon doen en de vrouw gaf aan dat ze alles alleen moest doen. “Volgens mij bungel ik ergens onderaan zijn prioriteitenlijstje. Wanneer praten wij nu echt met elkaar?” vroeg ze. “Nooit”, zei haar man. “Want iedere keer als wij praten val jij mij in de rede of moet ik het voelen en denken zoals jij dat doet.” “Ja, maar als ik een gesprek met je aan wil gaan, zit je met je neus in de krant of pak je je telefoon erbij. Je ziet me niet eens staan”, was haar reactie. De afstand en het onmachtige gevoel was voelbaar in de gesprekskamer.

Contact!
Wanneer hebben wij nu echt contact met onze man/vrouw? We willen ons allemaal gezien, gehoord en geliefd weten. De Heere heeft ons in relatie tot elkaar geschapen en dat is niet voor niets. Wanneer je het gevoel krijgt dat de ander je niet serieus neemt of geen moeite voor je wil doen, kan dat voor pijnlijke en schrijnende situaties zorgen. We voelen ons afgewezen en trekken ons terug uit het contact. We vertellen niet meer wat we denken en voelen. We verdwijnen in ons werk of vinden het contact met een ander aangenamer met alle gevolgen van dien… In de basis is het nodig om te weten en te ervaren dat je ertoe doet. Dat JIJ van waarde bent en dat de ander naar je luistert. Als je als echtpaar op elkaar afgestemd bent, kan er best eens ruzie gemaakt worden maar dan zal daar ook de wens en de mogelijkheid zijn om weer opnieuw af te stemmen en te verbinden. Als we toegankelijk zijn voor, reageren op en betrokken zijn op de ander, maken we echt contact. We verbinden ons aan elkaar en weten dat we voor de ander heel belangrijk zijn.

Jennieke Wassink-Polinder
Psychosociaal hulpverlener bij Stichting De Vluchtheuvel