• Actueel

Nieuwsbericht: Begeleiding door De Vluchtheuvel gebaseerd op de Bijbel

14-10-2020
Begeleiding door De Vluchtheuvel gebaseerd op de Bijbel

Het afgelopen weekend kwam De Vluchtheuvel negatief in het nieuws in een artikel in De Gelderlander en het AD over homogenezingspraktijken.

Als christelijke organisatie voor psychosociale hulpverlening begeleidt De Vluchtheuvel hulpvragers die bij ons aankloppen met hulpvragen (o.a.) op het gebied van huwelijk, gezin en seksualiteit. Soms betreft dat ook hulpvragen rond homoseksualiteit. De hulpvragers van De Vluchtheuvel komen voor het overgrote deel uit de reformatorische kerken. Hulpvragers die zich tot ons wenden doen dat vaak omdat ze nadrukkelijk kiezen voor hulpverlening die gebaseerd is op de Bijbel.

De grondslag en inspiratiebron voor De Vluchtheuvel is de Bijbel, het Woord van God. Het Bijbelse spreken over huwelijk, gezin en seksualiteit komt regelmatig in onze spreekkamers aan de orde, ook bij (hulp)vragen rond homoseksualiteit. Op grond van de Bijbel ziet De Vluchtheuvel homoseksualiteit niet als een ziekte die genezen moet worden en homogenezingspraktijken zijn niet aan de orde.

Wij menen dat mensen met een homoseksuele gerichtheid deze niet hoeven te ontkennen. Zij mogen daar eerlijk over zijn, tegenover zichzelf, tegenover de mensen om hen heen en tegenover God, hun Schepper. De Vluchtheuvel erkent de strijd die mensen met een homoseksuele gerichtheid kunnen hebben om hun weg te gaan met wie ze zijn. Wij zien de christelijke gemeente als een belangrijke plaats waar mensen met een homoseksuele gerichtheid zich aanvaard mogen weten en deel mogen uitmaken van de christelijke gemeenschap. Op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld in ons toerustingswerk, vraagt De Vluchtheuvel aandacht voor de vragen van mensen met een homoseksuele gerichtheid. De Vluchtheuvel pleit daarbij voor bewogen pastoraat binnen de christelijke gemeente.

Naar de overtuiging van De Vluchtheuvel dienen begeleiding en hulpverlening zich niet te richten op de verandering van seksuele gerichtheid, maar op verbetering van het psychisch welbevinden, en op het zich verbinden met de eigen omgeving (familie, kerk en school). Er kan spanning worden ervaren tussen het willen leven naar de Bijbelse norm en het gevoelen van een homoseksuele gerichtheid. Dit doet een beroep op christelijke naastenliefde, op steun, begrip, respect en begeleiding van de omgeving.

Op dinsdag 13 oktober zijn, n.a.v. het bewuste AD-artikel, in de Tweede Kamer vragen gesteld aan staatssecretaris Vijlbrief van Financiƫn. We nodigen staatssecretaris Vijlbrief van harte uit voor een werkbezoek. Hij zal dan kennis nemen van het waardevolle werk dat De Vluchtheuvel doet en de wijze waarop in werkelijkheid wordt omgegaan met hulpvragen rond (homo)seksualiteit.