Jongeren in actie tegen gameverslaving

25-06-2021
In december 2020 startte de JBGG de jeugdwerkactie ‘Zorg voor morgen’. Met een deel van de opbrengst van de actie gaat De Vluchtheuvel een reformatorisch hulpaanbod voor jongeren met een gameverslaving opzetten. Ook werkt De Vluchtheuvel eraan dat jongeren, ouders en andere opvoeders zich bewustworden van de invloed van games.

Eelco Weerheim, teammanager van De Vluchtheuvel, vertelt dat reformatorische jongeren gemiddeld 9 uur per week gamen. Over het algemeen zien ouders en jongeren dat nog niet als een probleem “Maar er zijn uitschieters: jongeren die 20 uur of meer per week FortNite, MineCraft of andere online spellen spelen. We spreken over verslaving als het gamen andere dingen in de weg gaat zitten. Als jongeren ‘in het echte leven’ bijna geen vrienden meer ontmoeten en schoolprestraties eronder lijden. De gezondheid van deze jongeren gaat achteruit: ze komen weinig in beweging, eten niet meer gezond, verzorgen zichzelf niet of nauwelijks.” Naar deze jongeren en hun ouders of andere opvoeders gaat de opbrengst van de jeugdwerkactie.

Door de jarenlange ervaring met hulp aan seksverslaafde mannen en vrouwen heeft De Vluchtheuvel de kennis en deskundigheid om deze jongeren te behandelen al in huis. Medewerkers zullen de komende tijd extra opgeleid worden over gameverslaving. De Vluchtheuvel gaat zich ook sterk maken voor het voorkomen van deze vorm van verslaving. Dat zal vooral gebeuren door het informeren en voorlichten ouders en andere opvoeders tijdens lezingen, cursussen en trainingen.

Samen in actie voor jongeren, steun via www.zorgvoormorgen.nu!

Steun nu!