U steunt De Vluchtheuvel

Veilig betalen

Veilig bij jou, Sofieke van Olst

Samen werken aan een hechte relatie
st.
€ 11,95
Zie je mij wel echt? Weet je wat mij ten diepste bezighoudt? Steun je mij als ik je nodig heb? Ben ik eigenlijk goed genoeg voor jou? Accepteer je mij zoals ik ben? Je zult de vragen herkennen, want je bent mens. En als mens kennen we de behoefte om ons emotioneel veilig te weten. Het huwelijk mag zo’n veilige plek zijn, waar je begrepen en gezien wordt. Daarvoor is wel werk aan de winkel.

Met behulp van dit Bijbels gefundeerde boekje ga je nadenken over jullie eigen patronen die voor verwijdering zorgen. Maar je gaat ook werken aan je emotionele band, door te focussen op elkaars hechtingsbehoeftes. Kijk elkaar eens wat vaker diep in de ogen en écht in het hart. Je wordt gelukkig van een emotioneel veilige relatie!

Dit praktische boekje, met opdrachten om samen te bespreken, is gebaseerd op de Emotionally Focused Therapy (EFT).

Boekrecensie  S.H. Brons-van der Wekken
”Veilig bij jou”, Sofieke van Olst; uitg. De Banier & De Vluchtheuvel; 109 blz., 11,95.
Het huwelijk is de bijzondere band om man en vrouw een veilige basis te bieden. Over die veilige basis in een Bijbels huwelijk gaat het in dit boek van Sofieke van Olst. Ze is preventiemedewerker en psychosociaal hulpverlener bij de Vluchtheuvel. Ze is geschoold in de EFT (Emotionally Focused Therapy) waarvan Sue Johnson de grondlegger is. Deze therapie heeft veel opgang gevonden, ook in ons land en baseert zich op hechting. De auteur heeft veel kennis van zaken en dat is door het hele boek heen te merken. Ze heeft de gave om de theorie op een toegankelijke en praktische manier te verwoorden. Ze besteedt ook kort aandacht aan de hechtingsrelatie en geloofsbeleving.
Ze stelt dat iedereen een hechte band nodig heeft met een andere mens omdat we zo geschapen zijn. Hoe mooi is het als het huwelijk voorziet in een basis waarin je steun en troost vindt en waar vandaan je tegelijkertijd de wereld kunt ontdekken. Dat gaat echter niet vanzelf. Waar twee personen hun eigen geschiedenis en pijnpunten hebben, kan er gemakkelijk verwijdering of wrijving ontstaan. Vaak blijft onder de oppervlakte wat er echt speelt: verschillen in hechtingsbehoefte en pijnpunten van vroeger. Waar een stel behoefte aan hebt, kan verschillen bij de man of bij de vrouw.  Bij de een is het misschien behoefte aan erkenning en waardering, bij de ander aan erbij mogen horen of samen-zijn. Door te weten welke behoeften er spelen en welke gevoelens je bij de ander oproept, kun je beter op elkaar afstemmen. Uiteraard kun je dat alleen delen als er emotionele veiligheid is en je weet dat je serieus genomen wordt.
De auteur heeft een aansprekende schrijfstijl. Ze is positief ingesteld en ziet mogelijkheden voor verbetering en verdieping van relaties. Zo schrijft ze dat het meeleven met wat écht aan emoties speelt bij de ander, niet moeilijk is omdat die emoties kwetsbaarder, eerlijker en zachter zijn. Dit plaatst ze tegenover reactieve emoties die bedreigender en aanvallender zijn.
Dit kleine boekje bevat in een notendop heel veel goede informatie die uitnodigt om mee aan de slag te gaan. Ook als je niet direct relatieproblemen hebt, geeft het meer begrip voor elkaars leefwereld. Waar mogelijk verkeerde patronen zijn ingeslopen, biedt dit boekje veel handvatten om weer nader tot elkaar te komen.

Stationsplein 21
4461 HP Goes
06 - 46 50 54 07 (alleen Whatsapp!)
info@stichtingdevluchtheuvel.nl

Vluchtheuvel social