Wat een burn-out met je doet - Pieter Dingemanse (recensie)

Het kan een hele schok zijn om te ontdekken dat er sprake is van een burn-out. Het wordt vaak als falen beleefd. Het boek 'Wat burn-out met je doet' is geschreven voor iedereen die te maken heeft of krijgt met een burn-out. Het is ook geschreven voor mensen die iemand met een burn-out in hun omgeving hebben. Het is geschreven vanuit de praktijk van werken met mensen die een burn-out hadden.

In het eerste gedeelte van het boek staan vijf interviews met mensen die een burn-out hebben gehad. Het tweede gedeelte van het boek beschrijft wat burn-out is, wat de risico's zijn en wat je er aan kunt doen. Burn-out betekent letterlijk 'opgebrand' of 'uitgedoofd' zijn. Er moet in het leven een balans zijn tussen het krijgen van energie (bijvoorbeeld slapen) en het verbruiken ervan (door werken). Als de accu langere tijd meer energie levert dan ontvangt, raakt de balans verstoord. Op den duur raakt die accu leeg en is er sprake van burn-out.

De schrijver gaat in op de lichamelijke en psychische symptomen van een burn-out. Ook beschrijft hij de mogelijke achtergronden van het ontstaan ervan. Er worden twee maatschappelijke processen beschreven. Het eerste proces heeft te maken met een veranderde betekenis van werk binnen de maatschappij. Het tweede proces laat zien dat werk de laatste tientallen jaren van inhoud is veranderd. Sommige van deze veranderingen kosten werknemers veel energie. Frustratie en hoge werkdruk kunnen burn-outklachten versterken. Ook karaktereigenschappen spelen een rol. Zorgen dat alles perfect in orde is, onvoldoende voor jezelf zorgen, jezelf groot houden, zijn alledrie eigenschappen met een sterke kant. Maar wanneer je ze gezamenlijk hebt, heb je een grotere kans op een burn-out.

In de laatste hoofdstukken wordt uitgewerkt wat je kunt doen om burn-out de baas te worden, wat professionele hulpverlening voor je kan betekenen en hoe je er ten opzichte van je omgeving mee om kunt gaan. Lichamelijk klachten zijn een onderdeel van de burn-out, zoals hoofdpijn, misselijkheid en slecht slapen, rug- en nekklachten en een chronisch gevoel van uitputting. Er wordt een hoofdstuk gewijd aan het leren erkennen van deze klachten en het ermee om leren gaan. Ook wordt er stilgestaan bij hoe je om kunt gaan met werkdruk en conflicten met een leidinggevende. Er worden tips gegeven die je kunt vertalen naar je eigen werksituatie.

Het boek geeft een heldere weergave van burn-outverschijnselen. Er staan vragenlijsten in waarmee je meten kunt waar je zelf op dit moment staat. Wat burn-out met je doet is een makkelijk leesbaar boek met een schat aan adviezen en tips.

'Wat burn-out met je doet', door Pieter Dingemanse
ISBN 90 239 1312 4, 2003, Uitgeverij Boekencentrum, Zoetemeer

Deze recensie verscheen eerder in het verenigingsblad van 'Een handreiking'. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel.